Nastavení cookies

Tyto webové stránky používají cookies, abychom zajistili, že získáte to nejhodnotnější na našich webových stránkách. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím se vším".

Cestou kolem Dezy až k bustě Palackého
20. listopad 2024

Cílem této exkurze pro žáky 8.B bylo poznávání blízkého okolí Valašského Meziříčí formou přenesení výuky zeměpisu do terénu. Klíčovým prvkem této akce bylo aktivní zapojení žáků do samotné organizace exkurze. Tým žáků si zvolil destinaci, připravil program exkurze, vyhledal dopravu a zajistil hladký průběh financování.

Formát akce se příliš nelišil od zeměpisných exkurzí loňského roku. Tentokrát se žáci seznámili s přírodními, historickými, kulturními a průmyslovými zajímavostmi pěší trasy z Valašského Meziříčí do Hodslavic. Během komentované vycházky byli žáci mimo jiné seznámeni s průmyslovým areálem DEZA, obcí Bynina, prameny Zrzávky, rybníkem Kacabaja a kopcem Bzovka. Dva žáci používali po celou dobu GPS pro monitorování pohybu. Záznamy trasového počítače zpracují a představí v hodinách zeměpisu. Žáci dále po celou dobu pracovali s SLR fotoaparátem. Součástí programu byl i závěrečný vědomostní zeměpisný dotazník.

Dále pak učitelé opět uplatnili organizační formu výuky tandemové. Aleš Linduška se v hodinách českého jazyka, které předcházely této akci, věnoval historiku Františku Palackému. Návštěva Palackého rodiště (Hodslavice) tak poskytla příležitost si tuto osobnost připomenout. Proběhl také online kvíz na téma Palacký, akci pak završila skupinová fotka u Palackého busty před meziříčským gymnáziem.

Exkurze rozvíjela řadu požadovaných kompetencí, především rozvíjení orientace v geografickém prostředí s využitím digitálních technologií (GPS, digitální mapa), práci se zdroji a informacemi (internet, informační tabule), kompetence komunikativní (výklad pro spolužáky), kompetence pracovní (sestavování dotazníků) a občanské (bezpečný pohyb v cizím obci, chování v dopravních prostředcích).

Exkurze je součástí projektu, v němž je uplatňován proaktivní přístup k výuce zeměpisu (učivo Česká republika), mezipředmětovým vztahům (např. s dějepisem, českým jazykem, přírodopisem nebo informatikou) a rozvoji kompetencí. Zároveň prokázala, že i žáci 8. ročníků jsou schopni sami zorganizovat exkurzi na úrovni. Akce byla učiteli vyhodnocena jako zdařilá.

Mgr. Jan Bařák