V roce 2023 se účastnila naše škola mezinárodního šetření ICILS. Žáci z náhodně vybraných 8. tříd vyplňovali testy na počítačích.
Žáci a žákyně pracovali se dvěma testovými moduly CIL a se dvěma moduly CT. Testové úkoly žáci vypracovávali v prostředí, které se snažilo co nejvěrohodněji simulovat reálné prostředí práce na sociálních sítích, s internetovým prohlížečem, e-mailovým programem, textovým editorem, aplikací pro blokové programování apod. Žáci pracovali s několika aplikacemi současně, obdobně jako při běžném používání v životě. Počítačové aplikace, s nimiž žáci pracovali v testu, byly vyvinuty přímo pro šetření ICILS, ale zachovávaly obvyklé konvence, např. obvyklé ikony nebo typické druhy reakcí na zadané příkazy.
Moduly byly zaměřeny na počítačovou a informační gramotnost a informatické myšlení.
Nyní máme výsledky. V počítačové a informační gramotnosti žáci dosáhli pěkných průměrných výsledků jako ostatní školy v ČR. Ale zaznamenali jsme výrazný nadprůměrný výsledek v informatickém myšlení hlavně u dívek. Velmi nás to potěšilo. Z toho plyne, že naše snaha zařazovat programování a algoritmizaci od útlého věku nese již ovoce. Novou informatiku vyučujeme již pět let a na výsledcích žáků se to projevuje.
Velké díky patří vyučujícím informatiky, kteří se nebojí výzev a co nejsvědomitěji se snaží nejen informatické myšlení zařazovat v každodenní výuce.
Mgr. Lenka Papežová, Ph.D.